free counters

Sabtu, 20 November 2010

Sedap Malam


Sedap Malam atau nama botaninya murraya paniculata (L) jack juga dikenali sebagai kemuning, sunda, orange jasmine, kajeni atau kamoneng.Tumbuhan renek yang berdaun rimbun dan berbunga harum ini biasa dijumpai tumbuh liar di kawasan semak samun yang tidak terlalu tebal. Menggemari cahaya matahari yang terik dan cukup, pokok ini, pokok berbatang kayu ini tidak perlu disiram selalu kecuali jika cuaca terlalu panas. Pembiakannya biasanya melalui keratan batang tapi ia juga boleh membiak melalui buah.
Di gunakan untuk rawatan.
Meredakan  Penyakit Radang Buah Zakar (Orchitis) - Ambil 9 helai daunnya ataupun lebih kurang 60g. Rebus dengan 3 gelas air hingga menjadi satu gelas. airnya disejukkan , ditapis dan diminum.
Meredakan Sakit Gigi - Bakar atau layur kulit batangnya hingga mengeluarkan minyak. Minyak ini kemudiannya dititiskan kedalam gigi yang berlubang.
Merawat Bisul - Akarnya yang telah kering lebih kurang 30g dipotong kecil-kecil dan direbus dengan 3 gelas air hingga menjadi satu gelas. setelah sejuk dan tapis dan minum dua kali sehari, setengah gelas sekali minum.
Merawat Jangkitan Saluran Kencing - Lebih kurang 35g daun yang masih segar direbus dengan tiga gelas air hingga tinggal 1 1/2 gelas.  Air ini kemudiannya diminum 3 kali sehari, setengah gelas setiap kali.
Selain itu tumbuhan ini juga dapat melancarkan kitaran haid, mengubat lebam akibat terjatuh dan merawat atrhitis .Daunnya yang ditumbuk boleh dijadikan lulur badan , disapu sebelum tidur untuk melicinkan kulit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan