free counters

Ahad, 21 November 2010

Apam Tepung Beras


Bahan-bahan :

Bahan Untuk Tapai Nasi
2 cawan nasi sejuk
1/2 keping ragi

Cara menyediakan:
 
Untuk membuat tapai nasi, hancurkan ragi dengan sudu hingga menjadi serbuk dan tabur rata  atas nasi. Gaul sebati dengan sudu. Masukkan kedalam bekas bertutup kedap dan simpan dalam almari. Peramkan  2 malam.

Bahan Untuk Apam
3 cawan tepung beras
3/4 cawan gula pasir
1 1/2 sudu makan Eno peket biru
3 cawan air
Garam secukup rasa
Pewarna merah, hijau atau kuning

Cara menyediakan:

1 Ambil 1 cawan tapai nasi dan masukkan ke dalam mesin pengisar     bersama  2 cawan air, garam dan gula.Kisar hingga gula hancur. Tuangkan dalam mangkuk dan ketepikan.
2 Tepung dimasukkan ke dalam sebuah mangkuk. Tuangkan air tapai yang telah dikisar tadi. Gaul sebati. Kisar semula dengan menambah 1 cawan air lagi.
3 Tuangkan semula ke dalam mangkuk dan peram 5 - 6 jam. Bancuhan ini elok di buat pagi dan kukus pada sebelah petangnya.
4 Taburkan Eno ke dalam adunan yang telah diperam. Gaul sebati. Masukkan pewarna merah jambu atau warna kesukaan anda. Peram lagi 20 minit sebelum dikukus.
5 Sementara itu, didihkan air dalam pengukus.Panaskan acuan mangkuk kecil. Tuangkan adunan ke dalam acuan dan kukus 15 minit dalam api yang besar.
6 Apabila masak, angkat dan sejukkan. Apam ini akan merekah di permukaannya.Hiaskan dengan kelapa parut yang digaul sedikit garam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan